måndag 27 februari 2017

Bokrecension - Lite mer än en kram

Jag har läst boken Lite mer än en kram (Rabén &
Sjögren, 2014) som är en ungdomsroman skriven av Mårten Melin.


Boken handlar om 13-åriga Manne som är kär i Aya. Men när det kommer en ny tjej till hans systers klass förändras Mannes känslor. Hon är två år äldre än Manne och han kan inte  förstå att hon blir intresserad av honom. Det händer mycket mellan Manne och den nya tjejen, Amanda. Men allt som händer måste hållas hemligt, vilket Manne tycker är svårt. Allt är så nytt och spännande.


Språket i boken är väldigt lättläst, vilket gör att läsningen flyter på och man kommer in i bokens handling lätt. Boken går ganska snabbt att läsa och passar den som tycker att det är lite svårt att läsa. Jag skulle rekommendera boken för ungdomar 13-16 år.


Karaktärerna utvecklas en del under boken, speciellt Amanda som jag till en början uppfattade som ganska blyg och tillbakadragen. Men som under boken blev mer och mer framåt och nya sidor visade sig hos henne. Jag skulle dock önskat att man fick lära känna karaktärerna lite bättre. Jag fick inte någon riktigt klar bild av hur de var och såg ut.


Huvudtemat i boken är kärlek. Allt handlar mer eller mindre om kärlek. Författaren beskriver känslorna hos karaktärerna på ett sätt som gör att man förstår exakt hur de känner. Jag tror att bokens budskap är att om kärleken är stark finns det inget som kan övervinna den.


Jag tycker att boken var väldigt bra. Den har en handling som är lätt att följa samtidigt som den är väldigt känslig och fin. Om du gillar att läsa om kärlek och vill ha en lättläst bok rekommenderar jag den här boken.


/Julia 8:3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar