måndag 23 januari 2017

"Jag vill inte!" - Bokrecension

Jag har läst boken Jag vill inte! av Christina Wahldén (Nypon förlag, 2013). Boken var väldigt kort, men har en viktig handling.


Den handlar om en tjej som heter Dina. Dina bor tillsammans med sin kille Isak. Dina och Isak är ganska unga, men bor tillsammans då båda har haft det jobbigt hemma tidigare i livet. Dina pluggar och Isak ligger bara hemma hela dagarna. Han varken jobbar, studerar eller hjälper till hemma. Isak bestämmer ganska mycket över Dina. Han vill alltid veta vem Dina ska träffa och hon får inte vara ute efter klockan 22.00.

En dag när Dina kommer hem ganska sent blir Isak rasande. De börjar tjafsa och helt plötsligt rycker Isak tag om Dinas hår och drar in henne i sovrummet. Han knuffar ner henne på sängen och sliter av henne kläderna. Hon gör motstånd och visar tydligt att hon inte vill, men Isak löser det med våld. Han har sedan sex med henne mot hennes vilja. Hon skriker högt att han ska sluta, men han bryr sig inte om henne. När han är klar knuffar han ner Dina från sängen.


Dagen efter pratar Dina med sin kompis Emma om det som hänt. Emma tycker direkt att Dina ska polisanmäla Isak. Men Dina börjar fundera, kan man verkligen polisanmäla sin egna kille?


Jag tycker att boken var bra och den hade ett viktigt budskap. Jag tycker att boken är viktigt då det är viktigt att anmäla en våldtäkt oavsett hur det gick till och vem det var. Även om våldtäktsmannen är någon som man bryr sig om, så ska man anmäla, då det kan hända flera gånger, och personen behöver hjälp.

/Tuva Tallroth 8:1


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar