torsdag 9 november 2017

Bokrecension - Svensk synd


En evig flykt från sin farsa

Ottos liv är långt ifrån perfekt eller normalt och är allt annat utom lätt. Han lever ständigt på flykt från sin barndom, från sin egen pappa. Hans enda trygghet är hans mamma. De tampas med livet tillsammans, men när de kommer till småstaden Ryda mitt ute i ingenstans, förändras deras tillvaro helt. Händelser som inte ska hända, händer. Ord som inte ska sägas, sägs. Och känslor som inte ska visas, visas ordentligt.

Boken Svensk synd (Rabén & Sjögren) är skriven av författaren Martin Jern och kom ut år 2015. Martin är mest känd som regissör för filmer som b.la. Fjorton suger och Rum 213. Han har använt sig av ett enkelt språk och lyckats fånga känslor i boken väldigt bra. Det var lätt att komma in i boken och helt omöjligt att lägga den ifrån sig!

I boken får du följa den 14-åriga killen Otto. Han och hans mamma är förföljda av hans pappa och de flyttar nu för elfte gången på en kort tid. Det nya stället de bestämt sig att flytta till är Ryda, en håla mitt ute i ingenstans. Otto ställs inför svåra val och knäppa situationer och ju längre tid det går, desto mer erfarenhet får han. Han lär sig hur han ska handskas med personer, han vet vad han ska säga, men allt får en vändning när han träffar henne.

Boken handlar om allvarliga saker så som misshandel och ständig rädsla, rädslan för sitt eget blod. Martin har hållit sig till detta, men samtidigt fått in andra saker, såsom kärlek och annat positivt. Boken är inte bara jobbig, utan har sina fina stunder och glada känslor. När det kommer till att just fånga känslor, tycker jag, att detta är den enda bok jag mött som fått mig att känna så starkt. När huvudpersonen kände svek, kände jag det. Aldrig någonsin har jag innan känt detsamma som en karaktär i en bok!

Den här boken är en av de bästa jag läst då jag inte alls ville lägga den ifrån mig. Jag ville se vad som hände på nästa sida. Jag ville veta allt som skulle hända med huvudpersonen Vad hans val ledde till och hur allt slutade. Boken fyller dig med adrenalin lika mycket som med sorg och hopp. För den som vill ha en riktigt bra skriven ungdomsbok som inte bara handlar om kärlek, utan också är lite mysterielösande, är den här boken det ultimata alternativet!

/Kajsa H 9:1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar