måndag 26 september 2016

Bokmässan i Göteborg!

I helgen pågick Nordens största bokmässa, nämligen Bokmässan i Göteborg! Jag (Agnes i 9:1) var där! Det var en upplevelse över det vanliga som alla bokälskare måste vara med om någon gång! Det fina med bokmässan tycker jag är att alla är lika mycket värda. Det spelar ingen roll om man är författare, förläggare, utställare eller besökare, alla är på samma ställe. Tänk dig att mitt i folkvimlet stöta på din favoritförfattare! Något jag tycker man ska passa på att gör under de här dagarna är att ta kort med så många författare som möjligt och få böcker signerade. En rolig sak vi gjorde var att köra författarbingo, där den som såg flest författare vann. För det är verkligen folk man känner igen överallt! Att fynda böcker till mässpris är också väldigt bra, dock blir det lite tungt till slut.


Det är många seminarier som pågår under helgen och man kan ha saker inplanerade hela tiden. Jag gick mest på korta seminarier på Ung scen. Där pratade barn- och ungdomsförfattare om olika saker som rör läsning. Jag var och lyssnade på Martin Widmark och Ola Lindholm som pratade om 70 000-ords klubben. Den bygger på att man som vuxen måste kunna ungefär 70 000 ord för att klara sig i livet. Det är det ordförrådet som behövs för att kunna läsa en vanlig dagstidning som till exempel DN eller Svenska Dagbladet. Martin och Ola vill uppmuntra barn till att försöka lära sig så många ord som möjligt och det gör man enklast genom att läsa mycket. Men jag håller med om det Martin sa; "Egentligen är det som att prata för stängda dörrar när man är här på bokmässan. De som behöver höra detta är uppenbarligen inte här". Det är en intressant fråga hur man når de som behöver få hjälp om hur man kan läsa för sina barn och väcka läslusten.

Mycket intressant fick jag med mig hem från bokmässan. I fysisk form, runt 20 böcker, anteckningsböcker och bokmärken. Men i ryggsäcken har jag också med mig en hel del inspiration och intressanta tankar. Tänk vad ord och meningar innanför en bokrygg kan förena människor! Det är så häftigt!
Agnes och Martin Widmark, Lassemajas skapare

Agnes och ungdomsförfattaren Katarina von Bredow
- Agnes Lindholm 9:1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar