måndag 3 april 2017

Bokrecension - Stanna kvar och ge dig av

Bokrecension - Stanna kvar och ge dig av

Jag har läst boken Stanna kvar och ge dig av. Denna bok är skriven av John Boyne [B. Wahlströms Bokförlag,2014]. Jag skulle vilja säga att boken var lite seg i början men sen efter man hade läst ett tag så var de svårt att sluta läsa för att den var så spännande. Man ville inte sluta läsa för man ville bara veta hur slutet skulle bli. Samtidigt ville jag inte läsa slutet för jag var rädd för vad som kanske skulle kunna hända.

Boken handlar om en kille och hans familj vars hans pappa fått ett brev om att han måste vara med i krig. Alfie får brev av sin pappa då och då men efter ett tag börjar breven komma mindre och mindre. Alfie börjar undra vad som har hänt men mamman säger bara:


-Pappa är på ett hemligt uppdrag.


Efter fyra år slutar breven komma helt och Alfie anar att något har hänt. Alfie försöker göra allt för att få familjen hel igen.


Denna bok skulle jag rekommendera till alla som gillar att läsa spännande och lärorika böcker där man får veta hur folk har de ute i världen.


John Boyne har även skrivit en av mina favoritböcker Pojken i randig pyjamas. John Boyne skriver både noveller och böcker. Han skriver böckerna på engelska för han kommer från Irland men sen är de folk som översätter böckerna till svenska åt honom.


Om jag ska ge denna bok ett betyg från 1/10 så skulle jag lätt ge denna bok en tia för den innehåller spänning och samtidigt saker som kan vara bra att lära sig.


/Tova L 7.1



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar